VÅ¡ichni vÃme, že poÄet aut na naÅ¡ich silnicÃch nenà konstantnÃ. Tato ÄÃsla vÅ¡ak jdou od vynálezu automobilu v podstatÄ› neustále nahoru. To samozÅ™ejmÄ› nenà ideálnà ani pro lidi, ani pro životnà prostÅ™edÃ. V nÄ›kterých zemÃch jsou pak dokonce cesty stavÄ›ny právÄ› s ohledem na auta, nikoliv na chodce.
Â
AÄkoliv se vÅ¡ak automobilový průmysl neustále mÄ›nà a inovuje, kdy pÅ™Ãkladem může být i pÅ™echod k elektromobilnÄ›, který dnes nastává, trend prudkého zvyÅ¡ovánà množstvà vozidel na silnicÃch to nijak neovlivňuje. A existuje pro to Å™ada důvodů.
Â
Â
TÃm hlavnÃm je stále vÄ›tÅ¡Ã dostupnost osobnÃch automobilů. ZatÃmco jeÅ¡tÄ› pÅ™ed padesáti lety si jej, alespoň v naÅ¡Ã republice, mohl dovolit jen málokdo, dnes si jej může dovolit mnohem vÃce lidÃ, zvláštÄ› pak ojetá vozidla. Proto také stoupá i jejich prodej.
Â
S tÃm je spojen i růst populace, kdy se i množstvà lidà na naÅ¡Ã planetÄ› neustále zvyÅ¡uje. A pokud každý z nich bude chtÃt své auto, je jasné, že i tÄ›ch bude mnohem vÃce. Tyto dva faktory pak způsobujÃ, že se množstvà registrovaných pojÃzdných osobnÃch aut zvyÅ¡uje geometrickou Å™adou, a to nejen u nás, nýbrž i celosvÄ›tovÄ›.
Â
Â
ProÄ si ale lidé auta vlastnÄ› kupujÃ? Protože znaÄnÄ› zjednoduÅ¡ujà život. Nenà potÅ™eba se spoléhat na veÅ™ejnou hromadnou dopravu, která v mnoha zemÃch navÃc nenà zrovna na nejlepšà úrovni. NavÃc mnoho zamÄ›stnavatelů požaduje, aby zamÄ›stnanec mÄ›l buÄ vlastnà vůz, nebo alespoň Å™idiÄský průkaz.
Â
Je tedy jasné, že z tÄ›chto důvodů se souÄasná situace bude jen zhorÅ¡ovat. Jedinou možnostÃ, jak proti tomu bojovat, je zvýšit ceny pohonných hmot i automobilů samotných a snÞit cenu lÃstků veÅ™ejných dopravců, stejnÄ› jako zlepÅ¡it jejich dostupnost.
Â
To je vÅ¡ak nÄ›co, k Äemu nenà ochotná v podstatÄ› žádná vláda. Narazila by totiž nejen na silný odpor obÄanů, znamenalo by to také znaÄné investice, na které v souÄasné dobÄ› zkrátka nejsou penÃze. Nezdá se tedy, že by se to v dohledné dobÄ› zlepÅ¡ilo.